tirsdag den 25. november 2014

Henrivende appelsinsuppe

Vi har kastet om os med gode stunder hele den forgangne weekend. 


Der var det stemningsfulde fakkeloptog i min hjemby Lihme ved Vestsalling fredag aften og efterfølgende hygge hos min mor til hen på lørdagen. 

Søndag nåede vi lige at kæmme håret inden turen gik videre til min svigermors fødselsdag. Også her var der stemning og glade mennesker strøet rundt om i huset med lind hånd, og som det oftest sker, evnede den gode mad at samle os alle - for en stund, i hvert fald. 

Desserten har jeg fået lov til at dele med jer, for jeg kan kun forestille mig, at den kun kan blive endnu mere aktuel, efterhånden som appelsinerne modnes og dumper ned i vores indkøbsnet. 

Appelsinsuppe med vanille

Den er forfriskende i sin smag og lokker med et absolut fravær af kanel, smør, marcipan, kirsebærsovs og mandelsplitter.... 

Vi fik den serveret rygende varm med kold vanilleis oveni, og kontrasten var sublim. Den kan dog helt sikkert også spises ishamrende kold en varm sommerdag!

Beregn ca. 2½ dl. suppe pr snude og 2 kugler god vanilleis pr. samme snude

1 l. friskt presset appelsinsaft
100 g flormelis
½ stang vanille
Maizena til jævning

Fremgangsmåde:

  • Saft og flormelis piskes sammen i en gryde, og vanillestangen kommes heri. Suppen bringes til kogepunktet, og jævnes til maizena. Konsistensen er en individuel smagssag; jeg kan godt lide, at den er ganske tynd.
  • Inden serveringen tages vanillestangen op (tør den af og kom den i et glas med sukker, som senere kan blendes til hjemmelavet vanillesukker), og suppen anrettes portionsvis. 

Man kunne være fristet af at servere en lille, sprød mandelkage til, eller noget andet, som kunne give lidt knas. Ærlig talt, så lad bare være og gem krudtet til en anden dessert! Måske er det i virkeligheden for få gange her i verden, at man evner at nyde to så simple komponenter uden videre dikkedarer!

1 kommentar:

  1. Hej Nina,
    Jeg kom til at tænke på denne her dessert vi lavede på Testrup engang. Så lækker og enkel. Så det bliver desserten juleaften i år❤️ spædet lidt op med en god hvidvin, selvfølgelig 😉 God jul🎄 kh Maja

    SvarSlet