onsdag den 5. oktober 2011

5.10 Den afsluttende del af dagens brødføljeton samt havregryns-crumble til dessert

Jeg havde glædet mig. Helt afsindigt. 
Revne æbler, urgammel hvede med historiens vingeslag i hver kerne, perlespelt kogt i øl - og en helt masse andet godt kunne der siges om den dej, jeg tidligere på dagen har fortalt om.
Jeg havde tænkt, at opskriften skulle udgives her til aften med billederne - men jeg er altså ikke helt tilfreds endnu. Dels skal der files lidt på mængderne, dels kigges lidt på kombinationen af de forskellige meltyper, før du får den.









Ovenstående var en del af aftensmåltidet - billedet skulle med, fordi det så pænt ud!

Til gengæld lavede jeg en ret god crumble her til aften, som jeg med stolthed leverer henover det elektroniske køkkenbord med det samme!



Havregryns-crumble med pærer og hindbær

Du tager:
  • De frugter og bær, du kan finde rundt omkring dig lige nu. Her blev det til hindbær fra min mors have og pærer fra vores egen (ca. 2 håndfulde hindbær og 5 pærer)
  • 100 g havregryn
  • 100 g smør + lidt til toppen
  • 50 g farin
  • 50 g mel
Du gør følgende:
  • Drys bær i et ildfast fad
  • Skær de større frugter i mindre både og læg dem i samme fad (du behøver ikke smøre formen)
  • Så laver du din crumble-dej: havregryn, smør, farin og mel smuldres sammen, indtil du har en klumpet, smuldrende dej. Fortsæt med at blande det hele, indtil der ikke er løse havregryn, der danderer den nede i skålens dyb
  • Fordel nu dette henover frugt og bær, og slut af med at lægge lidt smør på toppen i små klumper hist og her (eller i et stramt, geometrisk mønster, hvis du insisterer) - og ikke for meget! Husk, at vi skriver onsdag aften, og at fedt de sidste 5 dage har været jaget vildt i dette land!
  • Bages ved 200 grader i ca. 30 minutter
  • Spises med is eller creme fraiche

Ingen kommentarer:

Send en kommentar