fredag den 4. november 2016

Syltede rødløg - mindre madspild, del 2

Som forrige indlæg indikerede, er jeg farligt glad for min tørremaskine. De knasende jordskokchips og sprøde æbleringe med kanel i glaskrukkerne er et direkte resultat af nogle timers tørretid og til stor nydelse for mine børn og jeg. Jeg har stadig til gode at prøve en risotto med ost og tørret græskar - men blot synet af de dybt orange strimler i glasset på køkkenbordet er en fornøjelse i sig selv!

Nu er dog det ikke alle ting, man ukritisk kan stoppe i sin tørremaskine. Den er, trods alt, bedst til de uforarbejdede råvarer, og ikke deciderede madrester.

Det er her, eddiken kommer ind i billedet...

Den anden aften kom et større hold venner til spisning hos mig. Beregning af mængder er ikke altid til at styre, og selvom tiloversblevet mad er en gave de første par dage, så når man et mætningspunkt, der ikke kan ignoreres.
I mit tilfælde drejede det sig om kogte, marinerede rødbeder og bagte rød- og scallotteløg. Begge indgik i nogle tempererede salater sammen med bl.a. rød grape og granatæble. 
Da 3. dagen indfandt sig, kunne jeg ikke overskue tanken om mere rødbede og løg på nogen måde! 
Den store beholder med resterne i blev overhældt med lys eddike og en god håndfuld sukker, som jeg rørte nødtørftigt rundt i. Beholderen blev sat tilbage på køl, og er nu de næste par måneder egnet til:
  • det bedste tilbehør til vinterens skibber labskovs, brændende kærlighed, stegt medister og andet polstrende sulemad, der trænger til et syrligt indspark. 
  • at blive fint hakket og agere fyld i en rødbedesuppe.
  • at blive blandet med fintrevet peberrod og serveret med creme fraiche og kørvel til blinis
  • at hakke det fint og komme det i farsen til Bøf Lindstrøm
  • Salattilbehør: kog le Puy-linser, riste nogle svampe, hak de bedste, syrlige æbler, bredbladet persille og bland det med de syltede rødløg og/eller rødbeder
  • og, og, og!!
  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar