tirsdag den 7. juni 2016

Den bedste opskrift på kammerjunkere


Forleden holdt min datter og jeg en fridag sammen.
Sammen konspirerede vi lidt om dagens indhold, og jeg havde beredvilligt smidt "cykeltur" og "biblioteksfærd" ind i programmet, da hun uden varsel klart kom med sit ønske: "Mor, jeg vil bage en kage. Og jeg skal have forklæde på". Godt!

Vi snakkede lidt frem og tilbage om konceptet og blev enige om, at det bedste i virkeligheden var at gribe det fantastiske vejr og bage kammerjunkere. Sprøde, vaniljeduftende minikager, som kunne nydes sammen med iskold og fløjlsblød koldskål nede i haven.

Opskriften er en genganger. Jeg bager kammerjunkere hvert år. I år var bare særlig, fordi min datter gik op i projektet med liv og sjæl, fik lært om at ælte dej og trille det ud, skære, smage og bage. Det er interessant at tænke over, hvor pokkers mange usynlige læringsprocesser der faktisk er at hente i sådan et projekt. Mest er jeg dog bare simpelt lykkelig over det nærvær og den overlevering af håndelag, der stille og roligt blev givet videre i denne hyggestund. 

Ingredienser:

6 dl hvedemel
1 dl havregryn, malede (kan klares i en elektrisk kaffemølle) Alternativt bruges grahams- eller speltmel
1½ dl rørsukker
140 g smør, saltet
1½ dl mælk
½ spsk vanillepulver (ikke sukker, men ren vanille. Forhandles bl.a. af Urtekram)
1 stor spsk bagepulver
½ spsk kardemomme


Fremgangsmåde:
- Alt vejes af og kommes i en rummelig skål
- Æltes hurtigt sammen
- Trilles dernæst til lange pølser, som fragtes over på en bageplade
- Bages i en forvarmet ovn, 180 grader, i ca. 25 minutter. Fornemmer du, inden tiden er gået, at stængerne vil kunne klare at blive skåret, uden at dejen går i stykker, tager du blot bagepladen ud af ovnen. Der er stor forskel på ovne, så du må være opmærksom.
-Når stængerne har sat sig i knap 5 minutter, kan de skæres i skiver, som atter fragtes over på en bageplade.
- Tørrer ved 170 grader i ca. 15 minutter
- Når kammerjunkerne er kølet helt af, kan du - heldigt nok - tillade dig at smage på en for at tjekke tørhedsgraden. Er de let bløde i midten, skal de tørre lidt længere tid.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar