fredag den 28. februar 2014

Salat med rå butternutsquash, broccoli, rødløg og ristede græskarkerner

Salat med butternut, tranebær og broccoli
Tanken om at bruge rå butternutsquash opstod, da jeg skar i et kæmpe eksemplar fra min mors have forleden. En kærlig hilsen fra sensommeren og min mor. Duften minder stærkt om melon, og jeg skar en luns af og smagte prøvende på den. Umiddelbart vækker rå squash og græskar associationer til en fad smag og en melet konsistens, der rumsterer rundt i munden. Butternut, derimod, var saftigt, sødt og med sin helt egen smag. 

Salaten er simpel og uden anden dressing end lidt citronsaft.
Mængderne er i frit spil - brug det forhold, du dels har for hånden, dels har lyst til at skulle smage igennem. Jeg foretrækker lige dele butternut og broccoli, dernæst en mindre del rødløg, tranebær og græskarkerner.

Ingredienser:
Butternut, skrællet
Broccoli
Rødløg
Tranebær
Græskarkerner
Citronsaft
Evt lidt bitre salater; raddchio eller iceberg

Fremgangsmåde:

  • Riv butternut på den grove side af et råkostjern
  • Skyl og del broccoli i små buketter - stokken snittes fint og bruges ligeledes
  • Rødløget skæres i sirlige små tern
  • Græskarkernerne ristes på en tør, hed pande, til de popper
  • Tranebær tilsættes
  • Citronsaft hældes henover
  • Ibland evt. lidt salat
  • Alt vendes sammen og serveres umiddelbart herefter


God weekend derude!!!
Nina

PS. Små, mundrette bidder butternut er et hit i Køkkenhjælper nr 1.'s madpakke...måske også i din.

2 kommentarer:

  1. Lyder som en god ide. Jeg går strax ud og slagter en butternut :-)
    Mutti

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps, gør du trygt det! Jeg har også været ved at fingerere ved en gratin med samme....der kommer opskrift :)
      Kh Nina

      Slet