tirsdag den 25. februar 2014

En sand (og nørdet) gyser: første besøg i bigården


Her gik man og glædede sig. 

Det første* besøg i bierne efter en lang vinter ventede på startsignal. Lokkede og kaldte. Man havde set andre bifamilier ude at lufte vingerne for første gang og nyde solen. Man havde selv luftet - om ikke vinger så i hvert fald cykel - og havde selv nydt solen afsindigt meget. 

I dag var så endelig dagen, hvor et forsigtigt kik kunne tillades i de 4 stader, der har hjemme og hører til på mit arbejde. 

Ak og ve! Bierne i 2 af staderne var gået til. Muligvis har de været forstyrret på et tidspunkt, som har resulteret i bugløb inde i stadet. Det må ikke ske, kan jeg kort og koncist fortælle her. Det kan have været alt fra en kat til en mus til et hvilket som helst fænomen, der har forstyrret. Måske endda Bodil selvom staderne ikke væltede i den navnkundige storm.

Det er nu, man skal glæde sig over de to stader, der trods alt er tilbage.....

Og krydse fingre, sætte sin lid og sætte alt ind på, at det nok skal gå med de to sidste. Nu er der bare tilbage at følge vejr, flyvende bier, blomster med pollen og foderstand uhyre nøje og så ellers glæde sig til at foråret for alvor indtræffer, så bierne kan komme godt fra start.

Det er den slags spænding, man godt kunne være foruden..

*Vi taler her om absolut første besøg i bierne ovenpå en vinter. Vi skal nemlig frem til april før jeg og min kollega har et helt års erfaring med bierne. 

Det er en uhyre spændende, givende, hårrejsende og nørdet hobby som jeg gerne vil anbefale det på det varmeste. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar