mandag den 9. december 2013

Klassiske flødekarameller

Klassiske flødekarameller
Vi kommer ikke udenom karamellerne, når det er jul. Vi kommer ikke udenom karamellerne, når det er jul. Vi kommer ikke uden om karamellerne, når det er jul!!!

Dette burde være et overbevisende og fyldestgørende argument i sig selv - derfor: videre til opskriften, prompte!! 

Ingredienser:
300 g sukker
150 g lys sirup
1 tsk. vanillepulver
45 g saltet smør
3,5 dl. fløde
1,5 dl. sødmælk

Fremgangsmåde:

  • Kom samtlige ingredienser i en tykbundet gryde.
  • Kog op under omrøring, og lad nu massen stå og boble ved middel varme i godt 40 minutter, mens der røres jævnligt.  
  • Karamellen er færdig, når et sukkertermometer viser 120 grader. Har du ikke sådan ét, kan du komme en tskf. af karamelmassen i et glas med koldt vand. Falder massen tungt til bunds, og kan derefter trilles til en blød kugle, er karamellen færdig. 
  • Hældes op i en smurt form, der skæres i mindre stykker, dagen efter - eller når karamellen er helt kold.
Lav rigeligt. Det hænder, man får lyst til at dele med andre...

2 kommentarer:

  1. Mmmh hvor ser de bare lækre ud! Jeg kunne sagtens spise 1 (måske 10) lige nu! Har lige fundet din blog, og jeg følger nu glæder mig til fremtidige opskrifter. Jeg har også en mad-blog, hvis du ville kigge forbi?
    anna-mad.blogspot.dk
    Knus Anna

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anna. Tak for din søde hilsen :) Jeg har allerede været forbi din blog, og forelskede mig straks i såvel opskriften på fyldte butternut-squash som de julede gulerodsmuffins! Jeg vil ligeledes glæde mig til flere indlæg fra din side.
      Gode julehilsner fra Nina

      Slet