søndag den 3. marts 2013

Glutenfrie havrekiks i to udgaver


Vi har alle vore kæpheste at trækkes med. Ting, sager, emner og fikse ideer, som ganske simpelt ikke vil slippe taget i os. 



Min hedder kiks. Kiks. Kiks. Kiks. Knækbrød. Kiks. 

Jeg kan ikke slippe fascinationen af denne form for bagværk; en sprød, let og lettilgængelig mundfuld, som snart sagt kan slippe af sted med at blive serveret ved enhver lejlighed.

Det er dog første gang jeg har bagt kiks udelukkende af havregryn, hvorved de (såfremt man køber et certificeret glutenfrit produkt) kan spises af folk, der lider af cøliaki. Og af folk, der ikke lider af cøliaki såmænd. 

Du får to udgaver: 
Den første er egnet til at blive spist sammen med oste, oliven og den slags fjas. 
Den sidste; stjernekiksene med birkes og appelsin, er klar til at blive spist på stedet, nu og her, ingen indledende og tidskrævende fjumrehandlinger med hverken smør eller osteklinge. Det er mægtig rart og bekvemt. 
Det er en form for en meget artig småkage; jeg har endda tænkt mig at gå linen ud og erstatte sukker med dadler i næste bagerunde - men så har jeg heller ikke tænkt mig at klemme flere sundhedsfremmende virkemidler ind i en uskyldig småkagelignende kiks. Den kunne jo gå hen og få komplekser. 


Du starter med at lave en basisdej, som herefter deles i to:

Basisdej:
250 g fintvalsede havregryn
125 g kogende vand
75 letmælk
75 g saltet smør
½ tsk. salt
1 strøgen tsk. bagepulver

Smagsgivere til stjernekiksene:
15 g blå birkes
fint revet skal af 1 appelsin, økologisk
20 g sukker

Fremgangsmåde, basisdej:
  • Havregryn og smør  smuldres sammen
  • Overhældes med kogende vand + mælk og trækker i 10 minutter
  • Efter de 10 minutter kan du samle og ælte dejen hurtigt igennem - den er overraskende let at arbejde med. 
  • Del nu dejen i to - den ene af portionerne er klar til brug, og den fortsætter vi med:
  • Drys bordpladen med grovvalsede havregryn og tryk/rul dejen tyndt ud. Drys også dejen med havregryn, så ikke kagerullen bliver klistret ind. Mens du ruller, skal du løsne dejen fra bordpladen, så den ikke fæstner sig - det gøres lettest med en lang, flad paletkniv.
  • Stikkes ud eller skæres i den form, du ønsker. Løftes over på bageplade og bages ved 190 grader i 15 minutter eller mere - dejen indeholder en del vand, som skal fordrives ved sang. Eh. Varme, mener jeg. Hvis din ovn er mere kraftig end min, kan det være, at lidt mindre kan gøre det, så hold øje. De skal være gyldne.
Fremgangsmåde, søde kiks:
  • Lav en fordybning i den sidste portion dej. Drys sukker, appelsinskal og birkes derned og ælt alt godt sammen.
  • Rulles ud efter samme princip som ovenstående, stikkes/skæres ud som ovenstående, og bages som ovenstående - måske endda lidt længere endnu, da appelsinskallen også indeholder fugt. 
Når kiksene/småkagerne er afkølet helt, kommes de i kagedåser med alvorligt tætsluttende låg.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar