tirsdag den 13. november 2012

Cookies med havregryn og rosiner

Cookies med havregryn og rosiner

Lige på falderebet inden december vælter døren ind og tager billedet, er det på tide at introducere dig til en højt elsket småkage: cookies med havregryn og rosiner. Strengt taget vil jeg nok kalde dem for småkager, men ophavet stammer fra Det Store Amerika (nærmere betegnet Colorado) - og der opererer man slet og ret i.. cookies. 
Cookies kan med andre ord godt have småkagestørrelse - og det har disse. Spiser man bare én, kan man altså stadig passe kjolen til julefrokosten...det kan måske godt knibe en smule, hvis man gør nummeret efter med de mere bombastiske artsfæller.

Mængden rækker lige akkurat til at klejnerne, de brune kager og vanillekransene kan tage over og lave et nydeligt småkage-overlap.


Cookies med havregryn og rosiner

Ingredienser:
235 g smør, saltet
150 g farin
250 g hvidt sukker
3 æg, str. midt i mellem
125 g rosiner
1 tsk. vanillepulver fra Urtekram
200 g hvedemel
1 tsk. salt
1 tsk. kanel
2 tsk. bagepulver
170 g havregryn, finvalsede
30 g havregryn, grovvalsede
Evt. 100 g hakkede hassel- eller pecannødder

Fremgangsmåde:

  • Bland de to slags sukker med smørret og rør det godt sammen
  • Tilsæt de resterende ingredienser og bland det hele godt sammen 
  • Sæt dejen på bagepapir i små toppe (de flyder godt ud) og bag dem ved 175 grader (varmluft) i knap 20 minutter, til de er gyldne og faste. 20 MINUTTER?! Ja, det tager det i min ovn. Det kan lyde af meget, og siden der ikke er angivet vægt på småkagerne, og forskellen på din og min ovn kan være mærkbar, vil jeg naturligvis råde dig til at sætte minuturet efter bare 10 minutter og så mærke efter. 
  • Har lige spist én... jeg tror faktisk, at efter fedtebrød med romglasur, guldkornssmåkager, brune kager med kardemomme og revet appelsinskal - ja, så tror jeg altså, at dette må være min yndlingssmåkage!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar