tirsdag den 6. marts 2012

6.3 Ihærdig arbejdsstyrke

Måske har du bemærket det: mildere luftstrømme har lagt sig henover landet. Marts måned er en realitet, og havegravningen kan ikke udskydes ret meget længere. 
Jeg tog turen hjem til min mor her til formiddag. Køkkenhaven dér har nemlig et omfang, der tilbyder rigelige mængder motion til knap så arbejdssky elementer. Jeg var ikke nu ene om tjansen; rent faktisk var vi 9 damer i marken, travlt beskæftiget med hver vores:




Meget engagerede høns, der nok forstår at give deres bidrag til forårsgravningen. Tak til Gyda, Hansigne, Emmy, Magda, Peddersen, Findus - og de andre....






Da solen på smukkeste vis kravlede i seng... 




...stod aftensmaden på bordet:






Sprødstegt laks med citron samt sauteret grøntsagsret med kidneybønner. Sidstnævnte kan jeg stærkt anbefale! Sauter porre, gulerod, spidskål og soltørrede tomater forsigtigt, uden de tager farve. Tilsæt mangochutney og en anelse tromatpuré og tilsæt friskt kogte kidneybønner til sidst. Såre simpelt og hurtigt.


Hjemrejsen foregik bevæbnet til tænderne med baby-solbærbuske, mere eller mindre frisk hønsegødning til min egen have, nyopgravede skorzonerrødder, marmelade med havtorn, appelsin og citron, foruden bakken med friske æg. Man kunne høre mig gnægge hele vejen hjem...


I øvrigt er det nu min tur til at gå i kamp med madstafettten! 
Jeg er nu overmåde tilfreds med ingredienserne, og glæder mig til at prøve kræfter med dem:


Tørrede svampe
Løg
Simrekød
Flæk ærter
Svesker


- det er nogle skønne ingredienser, tak for dem, Camila!

1 kommentar:

  1. selv tak Nina, og sikke nogle skønne høns din mor har. Jeg har lige selv fået et transportabelt hønsehus, og mangler blot hønsene nu. Glæder mig til at se hvad du får lavet :-)

    SvarSlet