lørdag den 18. februar 2012

Nyt fra madstafetten!

Efter en længere juleferie er madstafetten atter oppe at køre! Det er Vores mad, der har æren af at starte den op i det nye år: 

Jeg er jo med i den der madstafet, som Nina fra Kunster på køkkenbordet har startet. 
Og mine ingredienser har jeg fået stukket ud af Fenja fra Fenjas mad:

lakrids
mango
rødkål
skaldyr 
linser 

- og de har stået skrevet op på en seddel, siden jeg kom hjem fra juleferie. 
Midt i januar fik jeg dem købt (dem jeg ikke allerede havde i køkkenskabet), og så har de ligget på køkenbordet og kigget ondt på mig siden. Jeg er virkelig blevet udfordret.

Linser er bestemt ikke noget som normalt indgår i vores køkken. Alligevel havde jeg en pose røde linser liggende i køkkenskabet, fra en dag jeg faldt over dem i netto, og håbede på at manden bedre kunne acceptere dem i chili con carne. Han hader bønner og linserne var ikke meget bedre. Så at skulle lave noget ud af dem var vist god træning.

Mango plejede bare at være noget jeg serverede for araerne. En gang vi skulle have gæster til morgenmad (inden vi gravede stuen ud i Hou), havde jeg en liggende i frugtskålen, som var meget moden. Naboen kommer lidt før resten og spørger om der er noget hun kan hjælpe med. “Ja hun kan da lige skære den der ud i både.” Jeg skulle nok have lyttet til hende, da hun sagde, at hun ikke vidste hvordan hun skulle gøre. Jeg tegnede og fortalte og gik lige ind i stuen med brødet. Da jeg kom tilbage til køkkenet, var den blevet forvanlet til mangomos, og jeg mener virkelig grast til ukendelighed. Ved ikke om hun havde været oppe at stå på den. Den kunne på ingen måde reddes. Øv.

Rejer og rødkål så jeg ikke de store udfordringer i. 

Lakrids var det straks meget værre med. Jeg havde både lakridssirup og lakridsrodspulver i skabet, men jeg har virkelig ikke evner til at finde på andet end is med toppings. Sorry men jeg elsker det virkelig på den måde. Ved godt det er kedeligt.

Men jeg tog kampen op med dem og fik da noget ud af det:


Mangokokoslassi.

Rødkålssalat med citrusfrugt (og rejer på andendagen).
Linsehummus.
Serveret med entrecotesteg fra Irland.
Til dessert smørkolais med lakridspulver og sirup.


Først rødkålen. Men der havde været “mus” i den. Sådan går det når ting skal ligge så længe før “man” tager sig sammen.

032a

Rødkål snittes, blandes med en frisk mandarin i stykker, 1 dl tyrkisk yoghurt og et skvæt fløde. Blandes godt og stilles på køl til aftensmaden skal spises. Jo længere den står, jo mere tøselyserød bliver den.

030
035

Linserne var bestemt en udfordring. De er ikke et stort hit her i huset, på trods af de var landet i køkkenskabet engang. Så kom jeg i tanke om at jeg ææælsker hummus, og det måtte da kunne laves af linser. Så jeg kogte hele posen. Nu kunne jeg jo lige så godt lave base til fryseren. Til næsten en pose røde linser brugte jeg 2 gange så meget vand (det stod på posen), et løg og 3 store fed hvidløg. Koge, koge. Drænede det i en si og blendede det. Delte portionen i tre og puttede de to i fryseren. Den sidste kom i blenderen igen med mange små fed hvidløg og hørfrøolie. Blende, blende. Mere olie på toppen. Færdig.

021 

028
Begge dele blev serveret med en lækker rosa/rød entrecote fra Irland.

039

Resten af rødkålssalaten blev spist dagen efter til frokost sammen med en kæmpe håndfuld rejer. Men glemte at tage billeder.

Nu mangler jeg kun lakrids og mango, da jeg jo fik rødkålssalaten med rejer på dagen efter.

Lakridsen var faktisk en af mine store problemer. Jeg havde både lakridsrodspulver og salt lakridssirup stående i køkkenskabet. Men jeg er ikke så opfindsom, så normalt bruger jeg dem kun som drys på is. Jeg søgte på nettet og i kogebøgger, men fandt intet jeg havde lyst til at forsøge mig med. Så jeg valgte den sikre udgave. Til gengæld kan jeg fortælle at isen er Alvesta LCHF is med smørkolasmag, på dansk smørkaramel. Den er bare mums.

044

 Min sidste ingrediens var mango. Den lå på bordet og modnede, og modnede, og modnede. Og da jeg endelig var klar, så var det ca 5 dage siden den havde været klar. Til gengæld ville solsortene gerne have den ud i sneen. Så de gode dyr var rådne, eller noget. Manden afsted efter en frisk, som jo ikke var moden, på trods af det stod på den med store bogstaver. Så den mangokokoslassi jeg havde planlagt blev udskudt, og vi måtte tage et glas vand til maden. 5 dage senere var den klar.

Mangoen befries for stenen, som er stor og flad og sidder midt i frugten. Når man kigger på frugten kan man sagtens fornemme hvor stenen er. Der er ligesom en linje på den ene side, og det er siden af den flade sten. Skallen skæres også af.

047

 Jeg blendede frugten med 1 dl tyrkisk yoghurt og ca 3 dl kokosmælk, som var en hjemmelavet rest fra et projekt, som i høre om en anden dag. Derefter spædede jeg den med et skvæt cuba strawberry, som der tilfældigvis var havnet i mit barskab. Det var blevet rigtig godt, men manden mente at det var for grynet, så jeg var desværre nødt til at drikke det hele selv. Det var fordi kokosmælken havde været på køleskabet. Men bare rolig. Jeg ofrede mig.

050


052

Så skulle jeg finde på 5 nye ingredienser til den næste i madstafetten, som er Camilla fra Mad & Have. Og jeg tror sagtens vi kan glæde os, for hun laver virkelig lækker mad. Det var lidt svært at finde på de 5 nye ingredienser, men her er de.

Sirup
Torsk
Rugbrød
Philadelphiaost
Kagecreme

Dette er ting jeg selv har risiko for at få til overs, så trænger til lidt hjælp til at komme videre med disse ingredienser.

Velbekomme og god arbejdslyst.

3 kommentarer:

  1. Jeg glæder vildt... Skal det være mærket phillidelfia? Eller må det bare være konceptet "frisk ost" ? For jeg har lige købt 4 frisk gedeost som sagtens kan bruges som phillidelfia, men som også kan spises af nogen af os med komælksallergi? Ellers skal jeg nok rette ind og sende bud efter noget ægte ko :-) sirup... Det er en udfordring :-)

    SvarSlet
  2. Man må gerne bruge gedeost...siger Überdommeren! Jeg vil glæde mig til at se, hvad du hitter ud af :)

    SvarSlet