tirsdag den 14. februar 2012

14.2 Afdeling for Mindre Begivenheder På Køkkenbordet

Det er vist ikke første gang jeg sætter dén overskrift på dagens indlæg. Det er nok heller ikke den sidste. Så er du ligesom advaret og forberedt.


Du skal i stedet for have historien om en kogebog, som jeg sætter meget pris på:




Forfatteren Lene Hannestad har med denne kogebog indfanget den særlige stemning, der knytter sig til årstidernes skiften. 
På en indlevende facon skriver hun om forventningen til det, som følger i kølvandet af en ny årstid: sprængt summerbuk, grønne asparges med parmesansmør, ovndampet pigvar på urtebund, rabarberflødeis med kompot - og indimellem/kombineret med disse sanselige opskrifter titter anekdoter fra såvel barndommen som voksenlivet op på en velfungerende måde. Naturligvis er det fortællinger med direkte reference til mad.


Det er en kogebog uden så meget som et eneste fotografi. I stedet er den fyldt med smukke akvareller og forfatterens personlige vinkel knyttet til hver eneste opskrift, så man kommer endnu tættere på den oplevelse hun selv har af maden og den særlige årstid, der følger med.


Når der skal bages varme hveder, kan det kun lade sig gøre fra denne kogebog.. Det kan man i øvrigt se her: varme hveder.


Ikke mere snak - jeg skal ud og kigge lidt på min surdej. Tale lidt til dens bedre jeg. 
I morgen skulle der gerne være sket noget - eller nok i hvert fald. Nok til at jeg kan gå videre til næste skridt...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar