tirsdag den 6. december 2011

5.12 Julekagen

Mørk, engelsk julekage
Julekagen er en uadskillelig del af julen for mit vedkommende, og den er med fra første færd.


1. søndag i advent sættes de tørrede eller kandiserede frugter i blød i forskellige slags spiritus.
2.søndag i advent bages den i 4 timer. 
Næste dag dækkes den med enten citrus- eller abrikosmarmelade, marcipan og endelig hvid glasur med æggehvide og citron. Nogle gange pisker jeg glasuren i 5 minutter med en elpisker for at opnå den helt matte udgave (glacé royale)- andre gange rører jeg det bare sammen, så glasuren forbliver helt blank. 
I de næste dage op til jul skal den blot stå på køkkenbordet til blær og forventning. 


Opskriften stammer fra Beagle Juel Brockdorfs "Vinterkogebogen" - (som jeg lånte på biblioteket uendeligt mange år tilbage) og er et stykke unik kagekunst på mere end én måde: jeg vejede kagen her til morgen; 2,9 kg . Ingen yderligere kommentarer hertil. 


Fra og med juleaften bliver den så slæbt med til samtlige julefrokoster og selskabligheder som en god, men lidt upraktisk ven. Af samme årsag har jeg også droppet den høje kageopsats. 

Nu er der blot meget, meget lang tid til den 24.....

2 kommentarer:

  1. Hov hov, det skal være en Kristtorn på toppen - MED bær...

    Bortset fra det - den er SMUK! Simpelthen så flot... Er der noget med at man kan servere en 'sauce' til? Cremesovs eller noget...?

    SvarSlet
  2. Hmpf. Du opdager da også alt.....
    Jeg er faktisk ikke klar over, om man serverer sauce til - men det ville ligne englænderne. En klassisk, varm vaniljesauce evt. smagt til med muskatnød? Men jeg må tilstå, at vi er ude i gætterierne :)

    SvarSlet