fredag den 23. december 2011

23.12 Før-julegave..

Gave til mig, mig, mig!


Min Mand gjorde særdeles god figur allerede fra morgenstunden ved at overraske mig med denne store pakke.
Den stod midt på køkkenbordet i ensom majestæt, og jeg var fra første sekund klar over, hvad det var - indpakningen til trods: 

Panettone



Panettone er en klassisk italiensk julekage, oprindeligt fra Milano, som de også bager til påske. Så hedder den bare "Colomba Pasquale" og er formet som en due. 
Er du til en luftig kage, der er flaget i konsistensen, fyldt med tørret frugt - og som vel mærkes en anelse tørt, men som smelter i munden ved små nok bidder - så skal du købe dig sådan en kage. 



"Min afdøde hustru serverede aldrig kødrand; hun kendte mine følelser for kogt fars!*" .... og min mand kender (og deler) mine varme følelser for en ægte Panettone! 

*Citat: Lærer Andersen i Matador

3 kommentarer:

  1. Jeg deler din fascination Nina.!! En fælles bekendt af din far og jeg havde, Francesco´s mor, har engang fortalt, at de i hendes familie overhældte den med en slags likør i løbet af julemåneden, derved blev den "saftig". Jeg har prøvet det engang jeg fik en tilsendt, det kan anbefales ;-) God jul til Jer alle.
    Mange julehilsner Lykke

    SvarSlet
  2. Hej Lykke!
    Jo, jeg husker godt Francesco. Kan du huske, hvilken likør, de brugte?? Jeg vil ikke udelukke, at det engang skal prøves!
    Også en lidt forsinket god jul til dig og resten af familien :)
    Kh Nina

    SvarSlet
  3. Da jeg prøvede den i tidernes morgen var det den italienske likør Amaretto, mon ikke det var noget jeg fik råd om da jeg fik den tilsendt, det tror jeg selvom jeg ikke er helt sikker :-)

    SvarSlet