onsdag den 21. december 2011

20.12 Andefedt og (flere) vaniljekranse

I søndags lod jeg 3 (sprængte) andelår simre i ovnen med appelsin, en anelse vand samt løg i knap 3 timer ved 150 grader. Foruden det møre og velsmagende kød fik jeg også en lille dåse andefedt som en bemærkelsesværdig sidegevinst. (+ en kraftig fond).


Andefedt


En kort brainstorm fører mig til følgende ideer, som jeg glæder mig meget til at lave:
- hjemmelavet rødkål
- små, hele kartofler råstegt med andefedt, flagesalt og frisk rosmarin
- løgsuppe med forskellige løg, der først er klaret i andefedt, før de mødes med en kraftig fond


Andet?? 


Og så gik turen hjem til mine bedsteforældre/Køkkenhjælperens oldeforældre, hvor vi holdt gang i vaniljekransene - det har vi en vis øvelse i....


Der vokser en helt særlig glæde frem, når jeg ser mine bedsteforældre og søn hygge sig sammen. En ydmyg taknemmelighed over, at de har fornøjelse af hinanden.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar