søndag den 27. november 2011

26.-27.11 Beretninger fra en weekend...



Vi var i byen i går.
På besøg hos et par gode venner, som har formastet sig til at bo langt væk fra os - eller også er det os, som bor langt væk fra dem.. 


Under alle omstændigheder var det overmåde hyggeligt! 


Vi fik makronmuffins til eftermiddagskaffen, som sendte mig på nostalgisk vandretur. Sådan nogle fik nogle gange som børn...Jeg fik opskriften, og den kommer på bloggen. Sådan cirka snart. 


Klokken var 2, før vi var hjemme - men ikke senere end at der kunne sættes en dej over til morgenmaden. 
Det fortrød vi ikke! Jeg brugte opskriften fra No knead bread, hvilket var det samme som at sige, at det ikke tog mere end 4 minutters arbejde, før dejen var klar til hævning.  En god del grov ølandshvede, lidt mindre sigtet spelt og hvidt hvedemel for resten. 
Resultatet var virkelig lækkert:






Jeg satte klatter af dej på bagepladen her til morgen og bagte bollerne ved 210 grader uden videre hævning.






- Her med min svigerindes hybenmarmelade. Gemt til netop denne 1. søndag i advent.


Hybenmarmelade er indbegrebet af luksus. Hvis du ikke ved, hvad jeg snakker om, er det fordi du aldrig har siddet med fingrene klistret ind i hhv. hybenskaller, -frø og -kød i en rum tid, for at få et minimalt udbytte som gevinst. 
Man får kun hybenmarmelade, hvis der er et venligt væsen, som har taget sig tiden til at kæmpe med disse smukke, matrøde og orange frugter. Den købte udgave er tit lid fad i smagen - hyben har godt af en form for syre; citron eller eddike er oftest anvendt. 


Det er også dagen, hvor den famøse engelske julekage er sat i gang:




Om 1 uge går vi et skridt videre. Indtil da skal de tørrede frugter og mandler trække i:

  • cognac
  • kirsebærlikør
  • mørk rom
  • kanel
  • nelliker 
  • vanilje
Cocktailbær....Nina....coktailbær?!! 
Oh, yes. Jeg vedkender mig øjeblikkelig al skyld og ansvar: det er mig, der har puttet dem deri. Noget mere rædselsfuldt skal man nok i grunden lede længe efter - men cocktailbær skal der i min julekage. Uden diskussion. 

Fortsat glædelig 1. søndag i advent!

2 kommentarer:

  1. Mmmnnnnn.....det brød ser godt ud. Det er ved at være længe siden det er bagt her. Det vist på tide at få fundet flyttekassen med støbejernsgryden.
    /Kasper

    SvarSlet
  2. Ja, jeg bliver også helt sulten:D

    SvarSlet