søndag den 23. oktober 2011

23.10 Planer...

Det er søndag. 
Ikke bare søndag, men søndag efter ferien-søndag. 
Det fremmaner hos mig en fremadrettet trang til organisering, til at være effektiv og til at få gjort noget ved alle de hængepartier, der måtte gemme sig i de støvede hjørner i huset. (Her tænker jeg altså ikke på at få gjort noget ved støvet, men derimod alle hængepartierne, der sidder fast deri...)  
Der går næsten nytårsfortsæt i den, når man gennemgår lageret af grønt, kød, m.m. og dernæst sætter sig for at bruge, hvad man har. 


Jeg lover, gør jeg.. i hvert fald med følgende undtagelse: mælkeprodukter må man gerne købe til ugens forbrug, ellers ikke nogle andre madvarer. Så må vi se, hvorhen vi kommer med det!


Jeg kan afsløre så meget


At jeg til i morgen (og tirsdag)
- har taget en velvoksen svineskank op fra frost, som skal braisere med øl, urter og andet velsmagende.


At jeg har:- skorzonerrødder
- rødbeder
- hvidkål
- knoldselleri
- løg (hvidløg, rødløg og alm. zittauer)
- squash, som nok i virkeligheden har opgivet ånden - men de får lov at være i huset et par dage mere, før hammeren falder
- gulerødder
- bagekartofler
- grønne tomater
- ingefær
- tomater
- persille, laurbær, rosmarin, timian, oregano og estragon fra haven
- flere af vores nabo Jørgens fantastiske æbler
- en masse æg fra høns, vi er på fornavn med


Så vil jeg også mene, at vi kan klare os!


Indtil videre går planerne med grøntsagerne i retningen af:
- fyldte tomater med brødkrumme, ost og urter
- terrine med selleri og tomat (den kommer vi nærmere ind på)
- stegte skorzonerrødder med kapers, løg og citron (hmpf, ingen citron. Så eddike da..)


Nu må vi se. Planer er gode, elskelige - og til at fravige!!


Der var også noget med en madstafet, der snart løber af stablen. Denne uge på et tidspunkt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar