søndag den 16. oktober 2011

16.10 Anmeldelse af chokoladekogebog + opskrift




Ovenstående kogebog "Chokolade delikatesser", skrevet af Christine France i 1996 (Lademann) købte jeg tilbage i '97, og den har fulgt mig siden. De fleste opskrifter er efterhånden prøvet, fundet acceptable og brugt op til flere gange. 

  • "Marengspyramide med chokolademascarpone" tog jeg med til et bryllup engang. 
  • Magisk chokoladedessert", hvor desserten deler sig i to lag; en saftig kage øverst og en blød chokoladesauce underst, er simpel og hurtig at lave - men smager pragtfuldt med vaniljeis. 
  • "Brownies med nødder og chokolade" lavede jeg til vores datters barnedåb - med mintchokolade i. 
- for blot at tage et par eksempler.


Sidste opskrift jeg havde fingre i, hedder "Filosnegl med chokolade, dadler og mandler" - og den har jeg, ja lad os bare indrømme det, lavet temmelig mange gange som dessert til min fødselsdag. De fleste dage året rundt beskæftiger jeg mig med mad, som på forskellige måder overrasker eller udfordrer i kraft af nye tilberedningsmetoder eller nye ingredienser. Af samme årsag er det en lise for min sjæl at gribe fat i denne opskrift og vide, at resultatet bliver akkurat som sidste år.....og siden jeg tilfældigvis ikke har fødselsdag mere end een gang pr år, når jeg aldrig at blive træt af den! 


Hvad gæsterne mener, er i et fødselsdagsbarns egoistiske tankegang bedøvende ligegyldigt. 


Du får opskriften, fordi den ikke længere er den samme, som den der er i bogen - ikke fordi originalopskriften ikke er god - jeg manglede bare en del ingredienser for år tilbage, og kom frem til denne nye udgave i stedet for - man kan vist kalde det for "en variation over samme tema". Rester er gode at nyde kolde som konfekt til aftenskaffen.


Filodejsstykker med dadler og chokolade:

Ingredienser:

1 pakke filodej, optøet
40 g smeltet smør til pensling af filodejen
Fyld:
75 g smør
120 g mørk chokolade
120 g mandler, malede (med skal)
120 g dadler uden sten, fint hakkede
6 spsk. cognac
2 store spsk. bitter appelsinmarmelade, blendet
Evt. 2 spsk. tørrede tranebær, fint hakkede

Fremgangsmåde:

  • Start med fyldet:
  • Smelt smørret og chokolade
  • Tilsæt de øvrige ingredienser og bland det hele godt sammen.
  • (Det var nemt! Jaa... jeg har heller ikke påstået det modsatte..)
  • Lad dette køle af i køleskabet, indtil massen er stivnet nok til, at den kan formes
  • Bred så filodejen ud, så du har et enkelt stykke foran dig.
  • Pensl stykket forsigtigt med det smeltede smør, og læg et nyt stykke filodej ovenpå.
  • Gentag, indtil du har 4 lag.
  • Bred fyldet ud - se billedet - og rul sammen til en lang rulle.
  • Put den (og de øvrige ruller) i en form, som du har smurt med smør, og sørg for, at de ligger tæt sammen. Pensel med smør, og bag rullerne ved 200 grader i 20 minutter - eller til gyldne. 
  • Køl let af og skær stykker på skrå, som du serverer med vaniljeis og appelsinsukker*


*Appelsinsukker er fuldstændigt uundværligt for enhver husmoder. Mangen familie er gået rabundus, udelukkende fordi lageret af appelsinsukker var gået under bundlinjen. 
Det kan vi ikke have:
APPELSINSUKKER

Næste gang du køber økologiske appelsiner - og det gør du snart, for sæsonen nærmer sig, skærer du skallen af uden at den hvide hinde kommer med. Dette blender du med rørsukker, indtil du har den flotteste, gyldne sukkermasse. Dette breder du ud på et stykke bagepapir og    tørrer i ovnen, indtil det er fuldstændigt tørt. Intet mindre. Puttes på glas og opbevares forsvarligt, indtil lejligheden byder sig. For eksempel ovenpå vaniljeis til denne dessert. 







Filostængerne rulles


Ingen kommentarer:

Send en kommentar