onsdag den 24. august 2011

24.8 Müslistænger og omelet


Dette er rigtig gode müslistænger.
De er faste, ikke klistrede og smager let af honning. Ganske simpelt sådan de skal smage...ifølge mine smagsløg. Min mand ymtede noget om, at der manglede en artificiel banan- eller jordbærsmag. Det får han ikke. Til gengæld har jeg lovet at putte flere (forskellige) tørrede frugter i næste portion.
Jeg har planer om at lave et forsøg uden sukker overhovedet, men med...noget andet... noget hemmeligt. Det må du høre nærmere om. Måske kan du gætte det.

Opskriften kommer her:


Ca. 20 stk.

Ingredienser:

2½ dl blandet müsli (ikke ristet)
2½ dl. puffede ris (eller riskager brækket i små stykker)
2½ dl. groft knuste cornflakes
2 dl. fint valsede havregryn
1 dl. græskarkerner
1 dl. rosiner eller groft hakkede dadler

1 dl. flydende honning
1 dl. olie
1 dl. kogende vand
1 æggehvide
½ dl. hvedemel

Fremgangsmåde:
  • Müsli, ris, cornflakes, havregryn, græskarkerner og rosiner blandes
  • Tilsæt honning, olie og det kogende vand. Rør rundt og lad blandingen stå 20 minutter
  • Tilsæt æggehviden og rør godt rundt.
  • Tilsæt melet og rør, indtil melet er blandet godt sammen med de øvrige ingredienser.
  • Bred massen ud i en papir-foret bradepande i 1½ cm tykkelse
  • Bages 35 minutter ved 190 grader
  • Tages ud af ovnen og står 15 minutter i formen
  • Skæres i stænger og bredes ud på en plade, så hver enkelt barre får luft omkring sig.
  • Bages sidste gang i 15 minutter ved 150 grader varmluft.
  • Køles helt ned, før de puttes i kagedåse
 Aftensmaden fortjener også at komme med i dag:


Hva'be'hva!! Portionsanrettet og det hele!!
Se, det er faktisk min mand, der fortjener at få æren regnende ned over sine skuldre. Skarpt opdelt er opgaverne i køkkenet hvad dette angår: jeg tror faktisk ikke, at jeg lave omelet til os; det er hans geschæft. Og jeg klager ikke. 
Trænger du til at blive oplært lidt udi kunsten at lave en omelet (ikke helt uden morskab..) så klik ind her:


Det er dels et klip fra filmen "Julie and Julia" og dels Julia Child, der klamphugger sig igennem en omelet. Det er værd at se. Ved du ikke hvem Julia Child er, så er der lidt hjemmearbejde til dig foran computeren bagefter..

Sidst men ikke mindst: jeg fik en sms fra min søster her til aften, som ville meddele mig, at hun havde bagt lidt her til aften: 2 kringler med forskelligt fyld.  24 kardemommeboller, 30 gulerodsboller, 15 snegle og 36 grovboller. Det tager pusten fra selv den mest drevne!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar