fredag den 12. august 2011

11.8 Æblereglementet


Der kommer en masse æblebilleder det næste stykke tid. Hver dag har vores æbletræ taget sig den frihed at smide en god håndfuld æbler ned i græsset, som bare venter på at blive samlet op. Det er et træ af betragtelig højde - derfor må vi pænt vente på, at tyngdekraften kræver sit.




Jeg har gået og funderet.

Der er så mange ting, man kan lave med æbler, at jeg - når tiden er til det i nærmeste fremtid - vil lave en liste med de ting, som jeg er nød til at nå at lave med æbler denne sæson. Ret lang liste forudser jeg.

Æbler er nok den frugt, jeg holder mest af; så mange sorter og smagsindtryk samlet under én betegnelse! Vi fik et Ingrid Marie forrige år, som nu bærer 5 stk foruden det store gamle, som jeg formoder er Ananas Æble -uden at jeg dog er helt sikker. Et tidligt sommeræble i hvert fald.
Det giver helt vildt i år.
Man skal tage de gaver man får forærende seriøst. Det kan give sved på panden, men det må man så leve med. Det skylder man simpelthen træet og bare det faktum, at man HAR en overflod af frugter..
Nu vil jeg dog også gerne indskyde, at det jo aldrig sker, at man står med et surt fjæs, når duften af æbler nede i gryden breder sig ud i rummet, eller æblekagen med kanel står klar på bordet. Vel?!


Jeg bagte en del den anden dag og benyttede mig af chancen til at smide nogle hele, vaskede rødbeder med ind i ovnen. Pillede dem, da de var bagt møre, og smed dem på køl. Det blev til dagens frokost sammen med lidt spegeskinke, citrondressing, persille, løg og kapers. Rødbeder er så sød- og fedladne i deres smag, at de simpelthen kalder på ting, der er fulde af syre, salt og kradsbørstighed!
Man kan aldrig starte for tidligt! Majsvælling den ene dag....

Ingen kommentarer:

Send en kommentar