lørdag den 21. maj 2011

21.5 Spidskål vol.1 og ramsløg



Jeg har aldrig før fundet, smagt eller arbejdet med ramsløg - men det kommer jeg til nu. Vi var på familieudflugt i Forstbotanisk have i dag, hvor jeg pludselig fik øje på ramsløgene. Det var fristende at bruge dem i dag, men vi kom sent hjem, så de ligger nu i køleskabet og venter på at blive brugt i morgen.
Jeg håber, at de klarer skærene natten over.


Den første, danske spidskål er ved at ramme butikkerne nu.
Stadigvæk til en hamper overpris - eller er det også en af de råvarer, der har fået et generelt hak opad? Jeg ved det ikke, men det føles tosset at give en kvart landejendom for et spidskål (og gulerødder, nu jeg er igang med at brokke mig).
Nå. Hmpf. Naturligvis er det endt med, at den slemme, slemme supermarkedskæde fik skovlen under mig, og hjemme i mit køleskab ligger der nu et halshugget eksemplar af ovennævnte kål - hvis man altså kan finde halsen på et spidskål.
Halshugget, fordi den første del er blevet brugt til aftensmadens salat, og det skal der naturligvis være et billede af. Det skal nu også lige siges, at det var en særdeles flot spidskål, vi taler om, og det var den primære årsag til, at jeg kunne se fornuften i at købe den.

Der står "spidskål vol. 1"..... ja,det gør der. Og det er der nød til at stå, for er der en grøntsag, jeg er vild med, så er det spidskål. Derfor er dette altså kun den spæde start; der kommer mange flere..



Man gør følgende, hvis man har lyst til at spise omtalte salat:

Skær så tynde strimler af et spidskål som muligt med en kniv. Op i en skål med det.
Åbn for en pose med semidried tomater i strimler og hæld nogle af disse op i skålen til spidskålen.
Har man en god feta (ak, det havde jeg ikke!) skal der bestemt også smuldres noget i af den.
Hvide, kogte bønner skal også gøre salaten selskab
- og det var så det.

Så kommer marinaden; salatens korset om man vil:
Olivenolie, løvstikke (ja, der kom den igen), persille, hvidløg, hvidvinseddike, salt, lidt honning, peber - alt blendes til en fin, grøn marinade, som vendes i salaten, når man har smagt den til.

Den kan sagtens spises dagen efter, da kål ikke har den kedelige egenskab at den klasker sammen som almindelig salat vil gøre i selskab med dressing et døgns tid.

Vi fik nogle gode oksekødspølser, noget af brødet fra i går og så denne salat til aftensmad.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar